Uit de praktijk blijkt helaas dat er nog steeds fraude wordt gepleegd. Doordat er fraude plaatsvindt, betaalt u via uw premie mee aan het fraudegedrag van anderen. Dat willen wij natuurlijk voorkomen en daarom doen wij aan fraudebestrijding. Ons fraudebeleid hebben wij hier beschreven.

Onze definitie van fraude:
Het misbruik maken van een verzekeringsproduct of dienst door de verzekeringnemer, verzekerde om een prestatie te verkrijgen waarop men geen recht heeft conform de polisvoorwaarden.

Voorbeelden:

  • het niet eerlijk verstrekken of achterhouden van relevante informatie aan de verzekeraar
  • het niet eerlijk beschrijven wat er is gebeurd bij schade
  • het veranderen van bedragen op aankoopnota’s die overlegd worden
  • meer claimen dan de werkelijk geleden schade
  • een afgewezen schade opnieuw opgeven met een andere toedrachtsomschrijving

Fraude wordt opgespoord op de volgende manieren:

  • verzekeraars en gevolmachtigden beschikken over fraude-indicatoren
  • verzekeraars werken met geautomatiseerde kennissystemen die speciaal zijn ingericht om fraude te detecteren
  • de markt verzamelt schadehistorie en specifieke fraude-informatie in een marktbreed systeem (FISH) dat de opsporing van fraude beter mogelijk maakt

Maatregelen die wij treffen bij fraude als er sprake is van fraude:

  • De schade wordt niet vergoed of – indien reeds betaald – teruggevorderd
  • Opzegging van de verzekering. Dat geldt voor alle verzekeringen die bij DiVerz! zijn ondergebracht
  • Uitsluiting van verzekeren in de toekomst
  • De verzekeraar plaatst uw naam op de interne incidentenlijst
  • DiVerz! meldt fraude aan de Stichting CIS die het incendentenregister bijhoudt. Dit register wordt door alle verzekeraars in Nederland geraadpleegd. Meer informatie hierover kunt u vinden op: stichtingcis.nl
  • Er wordt aangifte gedaan bij de politie
  • Terugvorderen kosten bij fraude. Voor de interne onderzoekskosten geldt bij schadeclaims een standaard schadevergoeding van € 532. Dit bedrag wordt door SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling) verhaald. Bovenop het standaardbedrag kan SODA namens de verzekeraar ook overige gemaakte kosten of ten onrechte betaalde schade terugvorderen. Daarnaast kunnen wij als er bij het aanvragen van een verzekering sprake is van fraude, interne kosten ad. € 101,- in rekening brengen. Meer informatie over SODA vindt u op www.so-da.nl.